KOLIK?               jAK?               kDE?               PROČ?               kDY?

  • Kolik je ochoten za podnik zaplatit běžný zájemce a kolik by bylo možné dostat za podnik na trhu?

  • Jakou má podnik hodnotu z hlediska konkrétního kupujícího?

  • Jakou hodnotu lze považovat za nejméně spornou?

Existuje více způsobů jak ocenit podnik, my Vám pomůžeme zjistit hodnotu podniku, tím správným přístupem.

 

Hodnotová studie

Tato služba umožňuje levné a rychlé stanovení orientační hodnoty podniku (kanceláře, praxe, závodu apod.) na základě on-line komunikace. Hodnotovou studii provádíme a doručujeme do 5ti pracovních dnů po obdržení všech podkladů, a to na elektronickou adresu objednatele.

Důvody pro oceňování podniku:

  • - vklad podniku do nově zakládané společnosti,
  • - prodej a koupě podniku,
  • - uvedení obchodní společnosti na finanční trhy (např. na burzu),
  • - přeměna, splynutí, sloučení obchodní společnosti,
  • - rozhodnutí o sanaci či likvidaci společnosti,
  • - dědictví příp.jiný důvod k majetkovému vypořádání společníků,
  • - vstup zahraničního kapitálu,
  • - zástavní právo,
  • - další důvody.

Historie oceňování majetku

- sahá do 30.let minulého století. Postupně se během 60. a 70. let v jednotlivých státech vytvářely oceňovací standardy. Koncem 70.let bylo ale v důsledku vysokého tempa globalizace investičních trhů nutné harmonizovat tyto standardy. Proto byl na základě spolupráce odhadců z UK a USA založen v roce 1981 Výbor pro mezinárodní standardy oceňování majektu (IVSC) sdružující profesionální oceňovací asociace celého světa. Další člen podílející se na vytváření standardů je evropské sdružení TEGoVA.

Metody oceňování majetku

V souladu s TEGoVA (Evropská organizace národních asociací odhadců) a s mezinárodním oceňovacím standardem EVS (Evropské oceňovací standardy) vychází Česká komora odhadců majetku pro stanovení tržní hodnoty majetku z následujících metod oceňování:

 

1) Metoda zjištění věcné hodnoty - založena na principu náhrady. Věcná hodnota (substance) podniku vyjadřuje, kolik by bylo třeba investovat, aby byl pořízen stejný majetek. Je podkladem v rozhodovacím procesu investora, zda je výhodnější koupit již existující podnik nebo vybudovat nový. Tato metoda ocenění spočívá v postupném aktuálním tržním ocenění jednotlivých položek aktiv, v sečtení jednotlivých jejich hodnot a v odečtení všech položek cizích zdrojů.

 

2) Metody výnosové - založeny na koncepci "časové hodnoty peněz a relativního rizika investice". Investor (kupec) ve skutečnosti nakupuje budoucí tok příjmů, čili budoucí peněžní tok (cash-flow). Základem pro budoucí tok příjmů může být buď současné využití podnikatelského majetku nebo úvaha o jeho možném nejlepším a nejvýnosnějším využití.

 

Metoda kapitalizace zisku - tržní hodnota majetku (V) se rovná jeho stabilizovanému a trvale dosažitelnému čistému ročnímu výnosu (Z), vydělenému odpovídající kapitalizační mírou (r) v %.

V = (Z/r) x 100

 

Metoda diskontovaného cash flow (DCF), příp. free cash flow (DFCF) – varianta výnosových metod,
kde zisk je nahrazen finančními toky 

 

3) Metoda porovnání tržních hodnot (realizovaných cen) - hojmě rozšířená v dobře fungujících tržních ekonomikách. Srovnatelné podniky jsou ty, které působí ve stejném sektoru (odvětví, oboru) s obdobnou velikostí. Metodu lze uplatnit ve třech rovinách:

  •    srovnání s obdobnými podniky, jejichž hodnota je známá,
  •    srovnání s obdobnými podniky, které byly předmětem transakcí a je známa jejich realizační cena,
  •    srovnání s obdobnými podniky podle údajů o podnicích uváděných na burzu.

 

4) Metoda kombinovaná - metoda, která do tržní hodnoty zohledňuje jak její majetkovou podstatu (výši produkovaného stabilizovaného zisku), tak také tržní chování firmy ve všech činnostech, mající vliv na výsledný efekt podnikání - zisk.